Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit, en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. 20201217 nazorg westland.png

    Zesdaags leernetwerk Nazorg: hoe verleid je hulpvragers?

    16 december 2020

    Jaarlijks ronden duizenden mensen succesvol een schuldhulpverleningstraject af. Dit is uiteraard een feestelijk moment. Maar het is ook een spannend moment. De klant moet het vaak weer helemaal zelf doen. Een deel van de klanten blijft helaas niet duurzaam uit de schulden. Tegelijkertijd worden schuldeisers steeds kritischer op klanten met terugkerende betaalproblemen.

  2. Ellen Hennekens.jpeg

    ‘We willen onze leden stimuleren om te innoveren en te verbeteren’

    12 november 2020

    Door de coronacrisis is het nog belangrijker dat financiële hulpverleners kwalitatief goede zorg bieden, zegt NVVK-beleidsadviseur Ellen Hennekens. Zij werkt aan het vakmanschapsprogramma van de NVVK. Het sluit aan op de initiatieven van beroepsverenigingen en andere samenwerkingsverbanden. Zo start in januari 2021 een beroepsregister voor professionals in het sociale domein, met daarin specifieke aandacht voor schuldhulpverlening.

  3. 20201013-leernetwerken.jpg

    Leernetwerken: "Samen met anderen kom je verder"

    14 oktober 2020

    Een pittig probleem waar je niet uitkomt met je collega's: hoe pak je dat aan? Schouders Eronder biedt je daarvoor het Leernetwerk aan. Tessa en Jolande deden eraan mee.