Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit, en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. logo-hulp-en-steun.png

    Onder de 100: Stichting Hulp en Steun Urk

    'Snelle doorlooptijden door veelvuldig contact'

    4 februari 2025 Schuldregeling

    Sneller een schuldregeling tot stand brengen, het kan! In deze serie interviews vragen we leden met (relatief) korte doorlooptijden om hun tips en ervaringen. Deze keer: stichting Hulp en Steun Urk. Hun gemiddelde doorlooptijd van 95 dagen bereiken ze door de manier waarop ze hulpvragers en schuldeisers benaderen. ‘We zeggen weleens: laten we vanmiddag een rondje bellen.’

  2. Nalatenschap.jpg

    NVVK Donderdagmiddagsessie op 13 februari

    Wat te doen met nalatenschappen zonder erfgenamen?

    27 januari 2025

    Stel, een hulpvrager is overleden en er zijn geen nabestaanden. Hoe handel je dan als hulpverlener de financiële zaken af? Wat kun je doen voor schuldeisers? Het Rijksvastgoedbedrijf en Karen Stoffels praten je bij tijdens een NVVK Donderdagmiddagsessie op donderdagmiddag 13 februari.

  3. jurgen nobel.jpg

    Kamerleden vragen opheldering over schuldhulp

    CU wil dat kabinet uitspraak Hoge Raad borgt

    23 januari 2025 WsnpWetgeving

    Staatssecretaris Nobel van Participatie en Integratie herkent zich niet in het beeld dat schuldhulpverleners te afwachtend zouden zijn. Dat antwoordt hij op vragen van GL/PvdA-Kamerlid Esmah Lahlah. Kamerlid Ceder (CU) stelde nieuwe vragen, over de impact van de uitspraak van de Hoge Raad.