Overslaan en naar de inhoud gaan

Vroegsignalering

Vroegsignalering wil voorkomen dat betalingsachterstanden uitgroeien tot problematische schulden. Het helpt maatschappelijke kosten voor schuldhulpverlening te verminderen en zorgt ervoor dat schuldeisers hun geld eerder krijgen.

Welke informatie zoek je?

Op onze website staat veel informatie over vroegsignalering. Die informatie richt zich op verschillende doelgroepen. Hieronder vind je per doelgroep waar je de informatie kunt vinden die je nodig hebt.

Meer over vroegsignalering

Vroegsignalering op basis van signalen van derden is sinds 1 januari 2021 een wettelijke taak van iedere gemeente. Hierbij draait het om het tijdig delen van informatie wanneer een klant moeite heeft met het betalen van rekeningen. Denk aan achterstanden bij huur, energie, zorgverzekeringen of water. Een signaal over een achterstand mag, zónder toestemming van de betrokken klant, aan de gemeente verstuurd worden zodra aan branche-specifieke incassostappen voldaan is door de vastelastenpartner.

Samenwerking tussen gemeenten en vastelastenpartners zoals verhuurders, drinkwaterbedrijven, energiebedrijven en zorgverzekeraars maakt het mogelijk om inwoners tijdig een hulpaanbod te doen. Zo kunnen betalingsproblemen worden aangepakt voordat ze uitgroeien tot onoverkomelijke schulden.

In een aantal experimenten wordt getest of signalen vanuit andere branches helpen bij het tijdig in beeld krijgen van nieuwe huishoudens met (dreigende) problematische schulden.

Twee andere methoden van vroegsignalering

Naast het acteren op signalen van derden, zijn er nog twee aanvullende methoden van vroegsignalering. Hierbij geldt dat er toestemming nodig is van de inwoner voordat er gegevens gedeeld kunnen worden.
-

  • Intern verwijzen – De gemeente leidt inwoners met (dreigende) schulden door naar de schuldhulpverlening. Zij zijn al bekend bij de gemeente door gebruik van regelingen of voorzieningen.
  • Extern doorverwijzen – De gemeente heeft met bedrijven en instellingen de afspraak dat zij klanten met (vermoedelijk) schulden warm doorverwijzen naar de gemeente of klanten toestemming vragen om gegevens te delen.

Waarom is het belangrijk?

In Nederland hebben circa 750.000 mensen problematische schulden. Die ontstaan vaak sluipend. Met vroegsignalering kunnen gemeenten problemen eerder signaleren en aanpakken.
-

  • Vroegsignalering biedt in potentie de kans om inwoners met geldzorgen in een vroeg stadium te bereiken en hen te begeleiden naar een stabiele financiële situatie.
  • Goed uitgevoerde vroegsignalering draagt bij aan de NVVK Belofte, vooral aan de aspecten 'aanmelding zonder drempels' en ‘zo goed mogelijk schuldenzorg vrij’.

Proces van vroegsignalering in beeld gebracht, bekijk deze infographic van VNG.

Wie zijn erbij betrokken?

We werken samen met VNG en Divosa om gemeenten zo goed mogelijk te ondersteunen in de uitvoering van vroegsignalen. Met elkaar vertegenwoordigen we gemeenten in gesprekken met het Rijk.

  • VNG ondersteunt gemeenten bij de vertaling van de wettelijke opdracht naar beleid en de uitvoering.
  • Divosa ondersteunt gemeenten bij het efficiënt en effectief inrichten van vroegsignalering via de Monitor Vroegsignalering, bijeenkomsten en publicaties met best practices.
  • De NVVK slaat de brug tussen gemeenten en (de koepels van) vastelastenpartners, onder andere via het NVVK Ondertekenportaal en de Community Vroegsignalering.

Wat bieden wij?

Nieuws over Vroegsignalering

  1. jongeren-priscilla-du-preez-WFBVn6fSgys-unsplash.jpg

    Doe mee aan dit NVVK-onderzoek, je helpt er ons en jongeren mee!

    Jongeren in de knel, helpt vroegsignalering dan wel?

    1 mei 2024 Jongeren

    Weet jij wat bijdraagt aan effectieve vroegsignalering bij jongeren? Doe dan mee aan ons onderzoek. Onze beleidsadviseur jongeren Gaby van Loon verwerkt de resultaten in haar afstudeeronderzoek, en ze gebruikt ze als input voor haar werk voor de NVVK. Zo heb jij rechtstreeks invloed op betere hulp aan jongeren!

  2. Foto contactkaartje BD.jpg

    Belastingdienst gaat meer kaartjes versturen

    Berichtje van Melissa in plaats van blauwe envelop doet wonderen

    29 april 2024 Preventie

    1500 belastingplichtigen die de afgelopen jaren regelmatig geen aangifte deden, kregen in plaats van de zoveelste blauwe envelop een kaartje van 'Melissa van de Belastingdienst'. Meer dan 100 ontvangers vroegen de dienst na ontvangst van het kaartje om hulp bij het doen van aangifte. 

  3. Arjan tekst.jpeg

    Aflevering 7 | Het gesprek dat je bijblijft | Arjan Boven

    Eindeloos thee drinken om vertrouwen te winnen

    4 april 2024

    De kunst van het in contact komen – volgens Arjan Boven is dat de kern van zijn werk. Als consulent Vroegsignalering in Opsterland (Friesland) komt hij steeds weer in andere situaties terecht. Bij mevrouw Posthuma moest hij veel tijd en geduld hebben. En veel thee drinken.