Overslaan en naar de inhoud gaan

Vroegsignalering

Vroegsignalering wil voorkomen dat betalingsachterstanden uitgroeien tot problematische schulden. Het helpt maatschappelijke kosten voor schuldhulpverlening te verminderen en zorgt ervoor dat schuldeisers hun geld eerder krijgen.

Welke informatie zoek je?

Op onze website staat veel informatie over vroegsignalering. Die informatie richt zich op verschillende doelgroepen. Hieronder vind je per doelgroep waar je de informatie kunt vinden die je nodig hebt.

Meer over vroegsignalering

Vroegsignalering op basis van signalen van derden is sinds 1 januari 2021 een wettelijke taak van iedere gemeente. Hierbij draait het om het tijdig delen van informatie wanneer een klant moeite heeft met het betalen van rekeningen. Denk aan achterstanden bij huur, energie, zorgverzekeringen of water. Een signaal over een achterstand mag, zónder toestemming van de betrokken klant, aan de gemeente verstuurd worden zodra aan branche-specifieke incassostappen voldaan is door de vastelastenpartner.

Samenwerking tussen gemeenten en vastelastenpartners zoals verhuurders, drinkwaterbedrijven, energiebedrijven en zorgverzekeraars maakt het mogelijk om inwoners tijdig een hulpaanbod te doen. Zo kunnen betalingsproblemen worden aangepakt voordat ze uitgroeien tot onoverkomelijke schulden.

In een aantal experimenten wordt getest of signalen vanuit andere branches helpen bij het tijdig in beeld krijgen van nieuwe huishoudens met (dreigende) problematische schulden.

Twee andere methoden van vroegsignalering

Naast het acteren op signalen van derden, zijn er nog twee aanvullende methoden van vroegsignalering. Hierbij geldt dat er toestemming nodig is van de inwoner voordat er gegevens gedeeld kunnen worden.
-

  • Intern verwijzen – De gemeente leidt inwoners met (dreigende) schulden door naar de schuldhulpverlening. Zij zijn al bekend bij de gemeente door gebruik van regelingen of voorzieningen.
  • Extern doorverwijzen – De gemeente heeft met bedrijven en instellingen de afspraak dat zij klanten met (vermoedelijk) schulden warm doorverwijzen naar de gemeente of klanten toestemming vragen om gegevens te delen.

Waarom is het belangrijk?

In Nederland hebben circa 750.000 mensen problematische schulden. Die ontstaan vaak sluipend. Met vroegsignalering kunnen gemeenten problemen eerder signaleren en aanpakken.
-

  • Vroegsignalering biedt in potentie de kans om inwoners met geldzorgen in een vroeg stadium te bereiken en hen te begeleiden naar een stabiele financiële situatie.
  • Goed uitgevoerde vroegsignalering draagt bij aan de NVVK Belofte, vooral aan de aspecten 'aanmelding zonder drempels' en ‘zo goed mogelijk schuldenzorg vrij’.

Proces van vroegsignalering in beeld gebracht, bekijk deze infographic van VNG.

Wie zijn erbij betrokken?

We werken samen met VNG en Divosa om gemeenten zo goed mogelijk te ondersteunen in de uitvoering van vroegsignalen. Met elkaar vertegenwoordigen we gemeenten in gesprekken met het Rijk.

  • VNG ondersteunt gemeenten bij de vertaling van de wettelijke opdracht naar beleid en de uitvoering.
  • Divosa ondersteunt gemeenten bij het efficiënt en effectief inrichten van vroegsignalering via de Monitor Vroegsignalering, bijeenkomsten en publicaties met best practices.
  • De NVVK slaat de brug tussen gemeenten en (de koepels van) vastelastenpartners, onder andere via het NVVK Ondertekenportaal en de Community Vroegsignalering.

Wat bieden wij?

Nieuws over Vroegsignalering

  1. Van Zutphen.jpg

    'We willen meer kwaliteit en betere signalen'

    Bereik vroegsignalering stijgt naar 24 %, verschillen blijven groot

    21 november 2023 Wetgeving

    Tevredenheid over de opgebouwde samenwerking binnen en buiten de gemeenten en de resultaten van de eerste 3 jaar. Maar ook: ongeduld en de ambitie om het nog beter te doen. Dat is het beeld bij de Landelijke bijeenkomst Vroegsignalering in Amersfoort.

  2. water en energie_andrey-tikhonovskiy-z4hjjZ7Vs9o-unsplash.jpg

    Ministerie schept duidelijkheid over vroegsignaleringsregels

    Eindeleveringssignaal energiebedrijf vereist geen onmiddellijke actie

    1 november 2023 Wetgeving

    Stel: een energiebedrijf heeft een wanbetaler en het bedrijf heeft het voornemen te stoppen met de levering van energie. Conform afspraken daarover krijgt de gemeente waar de betrokkene woont een 'eindeleveringssignaal'. Vereist de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening dan dat de gemeente binnen 3 dagen naar die inwoner toegaat om hulp te bieden? Nee, zegt het ministerie van Sociale Zaken na vragen van de NVVK erover.

  3. Reinier van Zutphen 20211028_0006.jpg

    Eerste resultaten nieuw onderzoek tijdens Landelijke Bijeenkomst

    Nationale ombudsman geeft antwoord op spannende vragen over vroegsignalering

    6 september 2023

    Hoe gaan gemeenten om met de wettelijke plicht tot vroegsignalering? Hebben ze voldoende oog voor de inwoners die ze tegenkomen? Waarom accepteert niet elke inwoner de aangeboden hulp? Spannende vragen voor onze Landelijke Bijeenkomst Vroegsignalering op 13 november. We proberen er antwoord op te geven samen met de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deelt met ons de eerste resultaten van zijn onderzoek naar vroegsignalering. Meld je aan!