Overslaan en naar de inhoud gaan

Vroegsignalering

Vroegsignalering wil voorkomen dat betalingsachterstanden uitgroeien tot problematische schulden. Het helpt maatschappelijke kosten voor schuldhulpverlening te verminderen en zorgt ervoor dat schuldeisers hun geld eerder krijgen.

Welke informatie zoek je?

Op onze website staat veel informatie over vroegsignalering. Die informatie richt zich op verschillende doelgroepen. Hieronder vind je per doelgroep waar je de informatie kunt vinden die je nodig hebt.

Meer over vroegsignalering

Vroegsignalering op basis van signalen van derden is sinds 1 januari 2021 een wettelijke taak van iedere gemeente. Hierbij draait het om het tijdig delen van informatie wanneer een klant moeite heeft met het betalen van rekeningen. Denk aan achterstanden bij huur, energie, zorgverzekeringen of water. Een signaal over een achterstand mag, zónder toestemming van de betrokken klant, aan de gemeente verstuurd worden zodra aan branche-specifieke incassostappen voldaan is door de vastelastenpartner.

Samenwerking tussen gemeenten en vastelastenpartners zoals verhuurders, drinkwaterbedrijven, energiebedrijven en zorgverzekeraars maakt het mogelijk om inwoners tijdig een hulpaanbod te doen. Zo kunnen betalingsproblemen worden aangepakt voordat ze uitgroeien tot onoverkomelijke schulden.

In een aantal experimenten wordt getest of signalen vanuit andere branches helpen bij het tijdig in beeld krijgen van nieuwe huishoudens met (dreigende) problematische schulden.

Twee andere methoden van vroegsignalering

Naast het acteren op signalen van derden, zijn er nog twee aanvullende methoden van vroegsignalering. Hierbij geldt dat er toestemming nodig is van de inwoner voordat er gegevens gedeeld kunnen worden.
-

  • Intern verwijzen – De gemeente leidt inwoners met (dreigende) schulden door naar de schuldhulpverlening. Zij zijn al bekend bij de gemeente door gebruik van regelingen of voorzieningen.
  • Extern doorverwijzen – De gemeente heeft met bedrijven en instellingen de afspraak dat zij klanten met (vermoedelijk) schulden warm doorverwijzen naar de gemeente of klanten toestemming vragen om gegevens te delen.

Waarom is het belangrijk?

In Nederland hebben circa 750.000 mensen problematische schulden. Die ontstaan vaak sluipend. Met vroegsignalering kunnen gemeenten problemen eerder signaleren en aanpakken.
-

  • Vroegsignalering biedt in potentie de kans om inwoners met geldzorgen in een vroeg stadium te bereiken en hen te begeleiden naar een stabiele financiële situatie.
  • Goed uitgevoerde vroegsignalering draagt bij aan de NVVK Belofte, vooral aan de aspecten 'aanmelding zonder drempels' en ‘zo goed mogelijk schuldenzorg vrij’.

Proces van vroegsignalering in beeld gebracht, bekijk deze infographic van VNG.

Wie zijn erbij betrokken?

We werken samen met VNG en Divosa om gemeenten zo goed mogelijk te ondersteunen in de uitvoering van vroegsignalen. Met elkaar vertegenwoordigen we gemeenten in gesprekken met het Rijk.

  • VNG ondersteunt gemeenten bij de vertaling van de wettelijke opdracht naar beleid en de uitvoering.
  • Divosa ondersteunt gemeenten bij het efficiënt en effectief inrichten van vroegsignalering via de Monitor Vroegsignalering, bijeenkomsten en publicaties met best practices.
  • De NVVK slaat de brug tussen gemeenten en (de koepels van) vastelastenpartners, onder andere via het NVVK Ondertekenportaal en de Community Vroegsignalering.

Wat bieden wij?

Nieuws over Vroegsignalering

  1. Stethoscoop Unsplash National Cancer Institute .jpg

    Hogeschool Utrecht presenteert adviezen

    Schuldhulp aanbieden bij de huisarts, hoe richt je dat in?

    30 november 2021

    In het Overijsselse Losser zitten schuldhulpverleners een paar uur per week in een huisartsenpraktijk. Huisartsen en schuldhulpverleners weten daardoor nu goed wat ze aan elkaar hebben. Elkaar kennen en vertrouwen blijkt de sleutel tot effectieve inzet van de huisarts als vroegsignaleerder van financiële zorgen.

  2. 20200715 banner 0800-8115.png

    Verwijzing naar 0800-8115 voor hulp bij geldzorgen werkt

    Bezoekers nvvk.nl vinden weg naar financiële hulp

    25 november 2021

    Mensen die googelen op  woorden als ‘schuldsanering’ komen vaak op nvvk.nl terecht, maar daar kunnen ze geen hulp vragen. Daarom staat sinds april bovenaan elke pagina een knop die ze naar 0800-8115.nl leidt, het nummer voor hulp bij geldzorgen. Zo krijgen maandelijks gemiddeld 12 mensen passende hulp.

  3. Huis Unsplash Luke Stackpoole.jpg

    NVVK start pilot met hypotheekverstrekkers

    Beginnende schulden bij huizenbezitters eerder in beeld

    9 november 2021

    Mensen met betaalachterstanden door financiële problemen hebben er baat bij als ze zo snel mogelijk hulp krijgen. Maar veel mensen wachten lang met hulp zoeken. Zes gemeenten hebben nu met twee hypotheekverstrekkers afgesproken dat betaalachterstanden bij hypotheken gemeld worden. De gemeente gaat vervolgens langs om hulp aan te bieden.