Overslaan en naar de inhoud gaan

Warm doorverwijzen

Tijdens hun sociale incasso komen schuldeisers klanten tegen die financiële hulp van de gemeente nodig hebben. Met instemming van de klant, verwijst de schuldeisers zijn klant ‘warm door’ naar de gemeente. Op deze manier zorgt Warm doorverwijzen ervoor dat hulpvragers niet uit beeld raken en tijdig de juiste ondersteuning krijgen.

Meer over Warm doorverwijzen

Warm doorverwijzen is nog in ontwikkeling, maar heeft de potentie om een belangrijk instrument te worden in het creëren van schuldenrust. Schuldeisers hebben steeds vaker direct contact met hun klanten en signaleren zo sneller wanneer financiële hulp nodig en gewenst is.

Momenteel loopt er een pilot waarin twee waterbedrijven hun klanten warm kunnen doorverwijzen naar de gemeenten. De eerste resultaten laten zien dat korte lijnen tussen schuldeisers en gemeenten essentieel zijn voor succes.

Met deze pilot beoogt de NVVK een landelijk dekkend netwerk op te zetten waarin schuldeisers en schuldhulpverleners effectief samenwerken om betalingsachterstanden vroegtijdig aan te pakken en problematische schulden te voorkomen.

Wat bieden wij?

De NVVK ondersteunt gemeenten en schuldeisers bij de implementatie van Warm doorverwijzen. Wil je ermee aan de slag? Neem contact op met projectleider Klaas van der Vies over hoe je dat aanpakt.

Lees meer over de aanpak en doelen van de pilot Warm doorverwijzen in het projectplan (pdf, 229 kB)

Nieuws over Schuldenrust

  1. vissen.jpg

    Sterke stijging aanmeldingen na webinar NVVK

    20 nieuwe gemeenten sluiten aan bij VISH

    6 oktober 2021 Wetgeving

    Nadat de NVVK in juli aandacht besteedde aan de VerwijsIndex SchuldHulpverlening (VISH) hebben zich 20 nieuwe gemeenten gemeld voor aansluiting. Als de technische aansluiting voor deze nieuwe gemeenten gerealiseerd is, is ongeveer een derde van alle gemeenten aangesloten op VISH. Deze gemeenten voldoen daarmee aan de wettelijke verplichting om gegevens te delen met gerechtsdeurwaarders.

  2. RSDKRH.jpeg

    Leer van de ervaring van dit NVVK-lid

    Aansluiten bij VISH, hoe gaat dat in de praktijk?

    6 oktober 2021 Stabilisatie

    Je hebt nét iemand toegelaten tot de schuldhulp en de opluchting is groot, maar de volgende dag staat toch de deurwaarder op de stoep. Dit scenario is makkelijk te voorkomen met de VerwijsIndex SchuldHulpverlening (VISH). Steeds meer gemeenten sluiten aan. Ook Yolanda Langenberg van de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug is daarmee bezig. ‘Alles wat schuldrust kan brengen, moet je inzetten.’

  3. logo-tinka.png

    Afspraken faciliteren schuldenrust en sneller schuldregelen

    NVVK en Tinka sluiten convenant voor direct akkoord regeling schuldhulpverlening

    4 oktober 2021 Schuldeisers

    We zijn blij je te kunnen melden dat we een nieuw convenant gesloten hebben. Deze keer met Tinka, een grote speler op de markt voor uitgestelde betaalopties bij (web)winkels. Wie schulden heeft bij Tinka en hulp zoekt bij een van onz leden heeft in de eerste fase van schuldhulpverlening maximaal acht maanden geen last meer van incassomaatregelen. En vanaf nu gaat Tinka, als er geen bijzonderheden zijn, vooraf direct akkoord met een voorstel om de schulden te regelen.