Overslaan en naar de inhoud gaan

Warm doorverwijzen

Tijdens hun sociale incasso komen schuldeisers klanten tegen die financiële hulp van de gemeente nodig hebben. Met instemming van de klant, verwijst de schuldeisers zijn klant ‘warm door’ naar de gemeente. Op deze manier zorgt Warm doorverwijzen ervoor dat hulpvragers niet uit beeld raken en tijdig de juiste ondersteuning krijgen.

Meer over Warm doorverwijzen

Warm doorverwijzen is nog in ontwikkeling, maar heeft de potentie om een belangrijk instrument te worden in het creëren van schuldenrust. Schuldeisers hebben steeds vaker direct contact met hun klanten en signaleren zo sneller wanneer financiële hulp nodig en gewenst is.

Momenteel loopt er een pilot waarin twee waterbedrijven hun klanten warm kunnen doorverwijzen naar de gemeenten. De eerste resultaten laten zien dat korte lijnen tussen schuldeisers en gemeenten essentieel zijn voor succes.

Met deze pilot beoogt de NVVK een landelijk dekkend netwerk op te zetten waarin schuldeisers en schuldhulpverleners effectief samenwerken om betalingsachterstanden vroegtijdig aan te pakken en problematische schulden te voorkomen.

Wat bieden wij?

De NVVK ondersteunt gemeenten en schuldeisers bij de implementatie van Warm doorverwijzen. Wil je ermee aan de slag? Neem contact op met projectleider Klaas van der Vies over hoe je dat aanpakt.

Lees meer over de aanpak en doelen van de pilot Warm doorverwijzen in het projectplan (pdf, 229 kB)

Nieuws over Schuldenrust

  1. Beeldmerk NVVK

    NVVK tevreden over gekozen route Belastingdienst

    Private schulden gedupeerde Toeslagouders in schuldregelingstraject worden overgenomen

    20 april 2021 Lobby

    Een aanzienlijke groep ouders die gedupeerd zijn door de Toeslagenaffaire zit in een schuldregeling binnen de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (Wsnp) of de Minnelijke schuldsanering natuurlijke personen (Msnp). De Belastingdienst heeft besloten om de schulden van deze ouders over te nemen.

  2. nvvk-beeld-ilona-met-klant-aan-tafel.jpg

    Inventarisatie bekendheid en draagvlak schuldenrust: de uitkomsten

    7 april 2021

    In januari ging het project Schuldenrust van start, met als doel om oplopende (incasso)kosten te voorkomen en een adempauze te creëren. Daarvoor werd eind januari een enquête onder NVVK-leden gehouden. 50 mensen hebben de vragen ingevuld. Een paar conclusies: Een centrale noodknop is zeer gewenst. Schuldhulpverleners zijn niet op de hoogte van de mogelijkheid van de kennisgeving om direct na de aanmelding schuldrust te creëren.

  3. jongen-opluchting.jpg

    Schuldenrust voor je cliënt? Dit kan er allemaal

    30 januari 2021 SchuldeisersStabilisatieBeslag

    Er zijn veel verschillende manieren om uitstel van betaling te krijgen voor een hulpvrager met schulden. Schuldhulpverleners maken daar niet allemaal even intensief gebruik van. Een nieuw NVVK-project moet er voor zorgen dat schuldhulpverleners de mogelijkheden die er nu al zijn om klanten snel schuldenrust te geven, beter gebruiken. Doe mee aan de enquête over dit onderwerp!