Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer ondernemers

Verbinding maken 

Hoe maak je verbinding met de ondernemer? Soms wordt gesteld dat de taal van de ondernemer anders is. Ondernemers worden soms beoordeeld als eigenwijs en nemen niet zonder meer je advies aan. Realiseer je wel dat het ook ‘gewoon’ een inwoner is die zich zorgen maakt over zijn schulden en deze graag wil oplossen. 

Wat kun je doen?

  • Geef ruimte aan de hulpvrager om zijn verhaal te vertellen. Wees geïnteresseerd in de onderneming van de hulpvrager en hoe hij daar uitvoering aan geeft. Benoem wat goed gaat. 
  • Geef autonomie aan de hulpvrager en vertrouw op zijn kunnen om een aantal zaken zelf te regelen. Beoordeel ook wanneer dit niet kan en biedt dan passende hulp.
  • Ontdek samen waar ontwikkelpunten liggen. Kun je daarvoor mogelijk begeleiding inzetten om te leren of is het nodig structureel iemand in te zetten (denk aan de boekhouding bijvoorbeeld).
  • Naast elkaar zitten kan de spanning wat uit het gesprek halen doordat je elkaar niet aan hoeft te kijken.
  • Benut de tips uit de VNG Toolkit communicatie: Ondernemers in zwaar weer.
  • Sluit aan bij de emotionele fase waarin de hulpvrager zit.
  • Het hebben van schulden gaat vaak samen met fysieke en psychologische problemen; maak dit bespreekbaar.
  • Bied perspectief!
  • Stel doelen en spreek af wie wat doet en wat de afstemmingsmomenten zijn.

Tip

Tip.svg

Affiniteit hebben met een specifieke doelgroep helpt om makkelijker verbinding te maken met de hulpvrager. Bespreek dit in je team en stel vast wie graag met een specifieke doelgroep werkt. Help elkaar door bijvoorbeeld samen een intakegesprek te doen en zo van elkaar te leren.

Gesprek stoppen of doorgaan 

Het kan lastig zijn om met een ondernemer te praten over stoppen met ondernemen. Je kunt als hulpverlener deze mogelijkheid al lang hebben overwogen maar voor de ondernemer kan dit een blinde vlek zijn. Belangrijk is om de hulpvrager zelf inzicht te laten verkrijgen in zijn situatie. Door vragen te stellen en hem zelf het antwoord te laten formuleren bijvoorbeeld.

Wat kun je doen:

  • Bespreek wat de verwachting was toen de hulpvrager startte met ondernemen, wat was zijn motivatie en is dat bereikt? Zo niet, waar is dat veranderd?
  • Help inzicht te verkrijgen in de financiële situatie door de ondernemer een budgetplan te laten maken. Wat blijft er over onder aan de streep en is dat voldoende om van te leven? Is er een (realistische) mogelijkheid om de omzet te verhogen? Of de kosten te verlagen?
  • Bereken samen het werkelijke aantal uren dat iemand werkt in de onderneming. Is dat houdbaar voor de lange termijn?

Tip

Tip.svg

De Kamer van Koophandel heeft veel materiaal voor ondernemers in zwaar weer. Dat kun je als schuldhulpverlener ook goed gebruiken. Bijvoorbeeld het stroomschema voor de keuze stoppen of doorgaan.

Tip

Tip.svg

In elke gemeente is hulp aanwezig om inwoners te begeleiden naar werk. Wil de ondernemer stoppen en in loondienst? Begeleid de ondernemer naar passende hulp en neem samen contact op met de sociale dienst, het ontwikkelbedrijf of loopbaanondersteuning.

Financiële ondernemersvaardigheden

In de uitvoeringspraktijk zie we veel ondernemers die heel goed zijn in hun vak maar tekort komen in de financiële ondernemersvaardigheden. Het is belangrijk voor het succesvol kunnen ondernemen en het oplossen van schulden dat hierin begeleiding wordt aangeboden.

Wat kun je doen:

  • Maak onderscheid tussen persoonlijke begeleiding, zoals bij overige inwoners, en bij begeleiding voor ondernemersvaardigheden. Benut de handreiking begeleiding (pdf, 5 MB) om te zien hoe je dit kan aanpakken. 
  • Bespreek welke vaardigheden moeten/kunnen worden ontwikkeld.
  • Bespreek wie daarbij zou kunnen helpen: iemand uit het eigen netwerk van de ondernemer of dient er door de hulpverlener een coach te worden ingezet.
  • Bepaal samen welke doelen moeten worden gerealiseerd en formuleer de subdoelen. Leg deze vast en spreek af hoe deze worden geëvalueerd.
  • Stem je bevindingen ook af met de bedrijfskundig adviseur die onderzoek doet naar de levensvatbaarheid van de onderneming.
  • Bouw een (lokaal) netwerk op die kan helpen in het begeleiden en coachen van ondernemersvaardigheden. Te denken valt aan een bedrijfskundig coach.  

Voorkomen van uitval 

In alle trajecten wil je voorkomen dat een hulpvrager buiten zicht valt. Het aandachtspunt is hier ook transparantie. Professionals geven aan dat het lastig kan zijn ondernemers in beweging te krijgen en betrokken te houden. Wanneer dit niet lukt, vallen ondernemers buiten zicht. Dat kan het hulpverleningsproces vertragen of zelfs stagneren.   

Wat kun je doen? 

  • Herken wanneer problemen op verschillende domeinen erger worden. Dit kun je doen door uit te vragen welke fysieke, psychologische, privé en sociale problemen de hulpvrager ervaart. In vervolggesprekken kun je hierop terugpakken om te zien of er ontwikkelingen.
  • Stem met de ondernemer een aantal zaken af, dat kan je verwerken in het plan van aanpak. 
  • Hoe vaak en op welke manier onderhouden jullie contact. Spreek met elkaar af hoe vaak en wanneer je met elkaar contact hebt over de voortgang van het dossier. 
  • Wees transparant over welke zaken jij uitvoert als hulpverlener en waarom er gewacht moet worden. 
  • Zet de behoefte van de ondernemer centraal. Vraag regelmatig wat hij/zij nodig heeft om betrokken te blijven. Geef autonomie.
  • Werk aan je eigen gespreksvaardigheden.  
  • Verdiep je in de taal die ondernemers spreken.  
  • Transparantie! Bijvoorbeeld door vaste terugkoppelmomenten in te bouwen in het traject, over Plan van Aanpak, stappen, schuldenlijst, digitale dossier, berekening afloscapaciteit en verdeling daarvan over schuldeisers. 

Hulpmiddelen

naar boven