Verbinding maken
Hoe maak je verbinding met de ondernemer? Soms wordt gesteld dat de taal van de ondernemer anders is. Ondernemers worden soms beoordeeld als eigenwijs en nemen niet zonder meer je advies aan. Realiseer je wel dat het ook ‘gewoon’ een inwoner is die zich zorgen maakt over zijn schulden en deze graag wil oplossen.
Wat kun je doen?
- Geef ruimte aan de hulpvrager om zijn verhaal te vertellen. Wees geïnteresseerd in de onderneming van de hulpvrager en hoe hij daar uitvoering aan geeft. Benoem wat goed gaat.
- Geef autonomie aan de hulpvrager en vertrouw op zijn kunnen om een aantal zaken zelf te regelen. Beoordeel ook wanneer dit niet kan en biedt dan passende hulp.
- Ontdek samen waar ontwikkelpunten liggen. Kun je daarvoor mogelijk begeleiding inzetten om te leren of is het nodig structureel iemand in te zetten (denk aan de boekhouding bijvoorbeeld).
- Naast elkaar zitten kan de spanning wat uit het gesprek halen doordat je elkaar niet aan hoeft te kijken.
- Benut de tips uit de VNG Toolkit communicatie: Ondernemers in zwaar weer.
- Sluit aan bij de emotionele fase waarin de hulpvrager zit.
- Het hebben van schulden gaat vaak samen met fysieke en psychologische problemen; maak dit bespreekbaar.
- Bied perspectief!
- Stel doelen en spreek af wie wat doet en wat de afstemmingsmomenten zijn.