Informatie (in)compleet
In het intakegesprek komt veel informatie samen en moet verwerkt worden in een plan van aanpak. Toch is veel informatie nog niet bekend omdat bijvoorbeeld de boekhouding (nog) niet inzichtelijk is voor de schuldhulpverlener tijdens het intakegesprek. Hier liggen vaak verschillende oorzaken aan ten grondslag.
Wat kun je doen?
- Gebruik deze checklist (Word, 27 kB) bij het intakegesprek die we speciaal voor jou hebben ontwikkeld om je te helpen met het inventariseren van alle belangrijke informatie ten behoeve van het plan van aanpak (Word, 30 kB) en het kiezen van de juiste route naar een oplossing.
- Maak gebruik van één van de volgende mogelijkheden om de boekhouding te laten bijwerken:
- Verstrek of vraag bijzondere bijstand aan voor de kosten van de al bekende boekhouder om de achterstallige administratie te verzorgen (de kosten van de huidige administratie zijn reguliere bedrijfskosten en moeten uit de middelen van de ondernemer worden voldaan).
- Organiseer een poule van (regionale) boekhouders die (tegen gereduceerd tarief) bij toerbeurt de achterstallige administratie bijwerken.
- Zet de Nederlandse Zaak in, dat is een regionale samenwerking van Ondernemersklankbord met mbo en hbo scholen met studenten accountancy/bedrijfsadministratie.
- Zet een vrijwilliger van bijvoorbeeld Humanitas of Schuldhulpmaatje in voor het ordenen van de administratie, die vervolgens aan een boekhouder kan worden overlegd.
- Tref een betalingsregeling met de boekhouder op basis van de beschikbare afloscapaciteit.