Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer ondernemers

Informatie (in)compleet

In het intakegesprek komt veel informatie samen en moet verwerkt worden in een plan van aanpak. Toch is veel informatie nog niet bekend omdat bijvoorbeeld de boekhouding (nog) niet inzichtelijk is voor de schuldhulpverlener tijdens het intakegesprek. Hier liggen vaak verschillende oorzaken aan ten grondslag. 

Wat kun je doen?

  • Gebruik deze checklist (Word, 27 kB) bij het intakegesprek die we speciaal voor jou hebben ontwikkeld om je te helpen met het inventariseren van alle belangrijke informatie ten behoeve van het plan van aanpak (Word, 30 kB) en het kiezen van de juiste route naar een oplossing.
  • Maak gebruik van één van de volgende mogelijkheden om de boekhouding te laten bijwerken:
    • Verstrek of vraag bijzondere bijstand aan voor de kosten van de al bekende boekhouder om de achterstallige administratie te verzorgen (de kosten van de huidige administratie zijn reguliere bedrijfskosten en moeten uit de middelen van de ondernemer worden voldaan).
    • Organiseer een poule van (regionale) boekhouders die (tegen gereduceerd tarief) bij toerbeurt de achterstallige administratie bijwerken.
    • Zet de Nederlandse Zaak in, dat is een regionale samenwerking van Ondernemersklankbord met mbo en hbo scholen met studenten accountancy/bedrijfsadministratie.
    • Zet een vrijwilliger van bijvoorbeeld Humanitas of Schuldhulpmaatje in voor het ordenen van de administratie, die vervolgens aan een boekhouder kan worden overlegd.
    • Tref een betalingsregeling met de boekhouder op basis van de beschikbare afloscapaciteit.

Tip

Tip.svg

In sommigen gemeenten houden de schuldhulpverlener en een Bbz-consulent samen de intake. Dat heeft als voordeel dat je veel leert van elkaars expertise. Daarnaast weet je elkaar gemakkelijker te vinden om te overleggen over een casus.

Plan van aanpak

Op grond van de Wgs moet er binnen 8 weken een plan van aanpak tezamen met de toelatingsbeschikking worden overhandigd aan de ondernemer. Echter de informatie die de ondernemer (mondeling) verstrekt is veel en dient vaak nog ondersteund te worden door documenten om de route voor het oplossen van de schulden te bepalen.

Wat kun je doen?

  • Stel een globaal plan van aanpak op dat in de loop van de tijd (na beoordeling bedrijfsadministratie bijvoorbeeld) nader wordt ingevuld/bijgesteld.
  • Gebruik het format plan van aanpak (Word, 30 kB), speciaal voor ondernemers opgesteld, en vul deze aan met informatie vanuit jouw gemeente en/of organisatie.
  • Plan een tweede (intake)gesprek om meer informatie uit te vragen. Zodoende heb je ook meer tijd om stukken te beoordelen.

Beoordelen ondernemerschap

Om te beoordelen of iemand ondernemer is, is kennis nodig van de voorwaarden om als ondernemer te worden aangemerkt. Daarvoor zijn verschillende definities vastgesteld. Er zijn met name bij hybride ondernemerschap (combinatie ondernemen en loondienst/uitkering) wel enkele aandachtspunten.

Wat kun je doen?

  • Laat je informeren door de instanties waarmee de ondernemer te maken heeft. Zo hebben de sociale dienst in het kader van het verstrekken van een (aanvullende) uitkering en het beoordelen van de mogelijkheid voor krediet, een andere definitie dan de Belastingdienst (relevant voor de aangifte inkomstenbelasting). Onderzoek of er andere regels zijn met betrekking tot de vaststelling of je hulpvrager voldoet aan de norm van de ondernemer.
  • Bespreek ondernemersvaardigheden en – kwaliteiten om te bepalen of de hulpvrager geschikt is voor het ondernemerschap. Er is veel informatie beschikbaar en ook zijn er op internet veel tests te vinden. Dit dient echter vooral als achtergrondinformatie in je gesprek en wanneer je ziet dat het aan de orde is om stoppen met ondernemen te bespreken.
  • Beoordeel samen met de Bbz-consulent.
  • Laat de beoordeling over aan de bedrijfskundige die de levensvatbaarheid van de onderneming in kaart gaat brengen.
  • Praat met de ondernemer, afhankelijk van de uitkomsten, over het ontwikkelen van vaardigheden, het inzetten van specialisten op een specifiek onderwerp (marketing bijvoorbeeld) of stoppen met ondernemen.

Hulpmiddelen

naar boven