Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer ondernemers

Proactief benaderen

Ondernemers komen te laat pas in beeld. Daardoor is er vaker sprake van crisisgevallen, die tijds- en aandachtsintensief zijn. Er eerder bij zijn helpt het verminderen van crisisgevallen. 

Wat kun je doen?

  • Maak jezelf bekend bij collega’s binnen de gemeente, sociale teams en lokale organisaties (of zelfs de ondernemersvereniging). Wanneer de andere professionals weten dat jij kan helpen, kunnen ze de ondernemer sneller met jou verbinden wanneer deze hulp wil.
  • Deel met de collega's van vroegsignalering jouw ervaringen met ondernemers, zodat zij deze inwoners beter herkennen en te woord kunnen staan.
  • Neem contact op met accountants en boekhouders, bijvoorbeeld door te vragen om klanten die niet meer betalen naar jou door te verwijzen.
  • Maak met lokale samenwerkingspartners afspraken over doorverwijzingen en overdragen van hulpvragers.
  • Verzamel kennis van andere vormen van hulp, zoals hulp bij het ontwikkelen van financiële vaardigheden of hulp bij de boekhouding. Dan kun je ondernemers doorverwijzen naar de juiste plek als ze (nog) geen schuldhulpverlening willen of nodig hebben.

Tip

Tip.svg

In de gemeente Zutphen loopt een schuldhulpverlener met expertise in het helpen van ondernemers mee met de vroegsignalering. Door zijn kennis te delen zijn ze samen beter in staat om ondernemers te bereiken en aanmoedigen om hulp te accepteren.

Laagdrempelig aanmelden

Een laagdrempelige aanmelding is nodig om ondernemers eerder te bereiken. De gemeente is niet altijd de eerste instantie waar ondernemers aan denken voor het vragen van hulp.

Wat kun je doen:

  • Zorg dat je website toegankelijk is voor ondernemers, zodat duidelijk is dat ze om hulp kunnen vragen.
  • Gebruik de toolkit communicatie van de VNG (pdf, 276 kB), met praktische tips om de website en communicatie richting ondernemers te verbeteren.
  • Werk met open spreekuren. De ondernemer hoeft zich niet aan te melden of formulieren in te vullen, maar kan binnenkomen met alle financiële vragen.
  • Geef een andere naam aan het aanmelden zoals kennismakingsgesprek of informatiegesprek.
  • Laat de ondernemer kiezen waar het eerste gesprek plaatsvindt. Faciliteer deze ook op een neutrale plaats, minder/niet herkenbaar als gemeentelijke hulpverlening.
  • Wees flexibel in de tijden waarop je bereikbaar bent, ondernemers werken op verschillende tijden.

Tip

Tip.svg

De aanmelding bij Ondernemer Centraal, een initiatief gestart in de gemeente Utrecht, is een toekomstgesprek. Daarin ligt de focus niet op het probleem waarmee iemand komt, maar op meedenken en uitzoeken wat nodig is om weer verder te komen.

Tip

Tip.svg

ROZ (Regionale Organisatie Zelfstandigen) runt het Ondernemerscentrum en is daar ook gevestigd. Daar komen tal van diensten samen in een inspirerende ondernemersomgeving.

Crisissituaties

Een ondernemer vraagt hulp wanneer er beslag op een zakelijke rekening, of bijvoorbeeld op een klussenbus ligt. Bij beslag op goederen die van belang zijn voor het voortbestaan van de onderneming en/of het bankkrediet is er sprake van een crisissituatie. Dat komt omdat dit het genereren van omzet (en daarmee inkomen) belemmert.

Wat kun je doen?

  • Herken dit als een crisis en help deze ondernemer met spoed. Op grond van de Wgs plan je het eerste gesprek al binnen drie werkdagen. Zie ook de module Schuldhulpverlening voor Ondernemers (pdf, 584 kB).
  • Leg contact met de beslaglegger. Leg hem uit dat de onderneming stilligt door het beslag en hierdoor een vicieuze cirkel ontstaat of de situatie verslechtert. Probeer samen tot een oplossing te komen.
  • Doe samen met de ondernemer een verzoek bij de bank om dit beslag eerder in behandeling te nemen, zodat de zakelijke rekening weer gebruikt kan worden.

Ingewikkelde casuïstiek

Bij schuldhulpverlenen voor ondernemers kom je regelmatig ingewikkelde casuïstiek tegen. Net als andere hulpvragers zijn ook ondernemers verschillende mensen, met wisselende privésituaties waar rekening mee gehouden moet worden. Daarnaast hebben ondernemers financiële stress thuis én zakelijke stress, die zich op verschillende manieren uit. Er kan ook sprake zijn van andere problematiek, zoals verslaving of sombere gedachten. En dan zijn er ook nog verschillende rechtsvormen die je tegenkomt in de hulpverlening, verschillende branches waarin mensen ondernemen en administratieve en juridische aspecten die de casuïstiek ingewikkeld kunnen maken.

Wat kun je doen?

  • Zorg dat jouw deur altijd open staat voor een gesprek. Plan dit binnen vier weken.
  • Houd rekening met de persoonlijke aansprakelijkheid op verschillende schulden. Zo kan het voorkomen dat iemand met een besloten vennootschap (bv), toch persoonlijk aansprakelijk is en daarmee in aanmerking komt voor schuldhulpverlening.
  • Realiseer je dat je niet direct een advies klaar hoeft te hebben. Je werkt in een netwerk van hulpinstanties, zo sta je er nooit alleen voor en kun je kennis en informatie die ontbreekt altijd vragen bij collega’s of externen. Dat kan al bij de aanmelding, maar ook na de intake.
  • Gebruik de checklist intake ondernemer (Word, 27 kB) van de NVVK, voor uitgebreide uitvraag bij de intake.
  • Wees nieuwsgierig! Schuldhulpverlening voor ondernemers vraagt om een nieuwsgierige houding en lef om het onbekende gewoon te proberen. Sta open voor de verscheidenheid aan ondernemers en ondernemingen.

Hulpmiddelen

naar boven