Proactief benaderen
Ondernemers komen te laat pas in beeld. Daardoor is er vaker sprake van crisisgevallen, die tijds- en aandachtsintensief zijn. Er eerder bij zijn helpt het verminderen van crisisgevallen.
Wat kun je doen?
- Maak jezelf bekend bij collega’s binnen de gemeente, sociale teams en lokale organisaties (of zelfs de ondernemersvereniging). Wanneer de andere professionals weten dat jij kan helpen, kunnen ze de ondernemer sneller met jou verbinden wanneer deze hulp wil.
- Deel met de collega's van vroegsignalering jouw ervaringen met ondernemers, zodat zij deze inwoners beter herkennen en te woord kunnen staan.
- Neem contact op met accountants en boekhouders, bijvoorbeeld door te vragen om klanten die niet meer betalen naar jou door te verwijzen.
- Maak met lokale samenwerkingspartners afspraken over doorverwijzingen en overdragen van hulpvragers.
- Verzamel kennis van andere vormen van hulp, zoals hulp bij het ontwikkelen van financiële vaardigheden of hulp bij de boekhouding. Dan kun je ondernemers doorverwijzen naar de juiste plek als ze (nog) geen schuldhulpverlening willen of nodig hebben.