Hoofdpunten bijpraatsessie NVVK
Belangrijke ontwikkelingen die schuldeisers niet mogen missen
Welke ontwikkelingen in de schuldhulpverlening mag je als schuldeiser niet missen? Ze kwamen aan bod tijdens een online bijpraatsessie met onze NVVK-experts, eerder dit jaar. We zetten er een aantal voor u op een rij.
1. Schuldregelingen zonder afloscapaciteit: een blijvende realiteit
Op dit moment heeft ruim een derde van de hulpvragers geen afloscapaciteit, waardoor schuldeisers een schuldregeling met een aflossingsbedrag van nul euro aangeboden krijgen, al dan niet in combinatie met inleg van aanwezig vermogen. Dit roept bij een deel van de schuldeisers vragen op over de rechtvaardigheid en effectiviteit van dergelijke regelingen.
Beoordeel de onderbouwing van schuldregelingsvoorstel
De verwachting is dat meer dossiers zullen leiden tot een verzoek om finale kwijting zonder enige terugbetaling. Ons advies aan u als schuldeiser is om bij het beoordelen van een schuldregelingsvoorstel vooral te letten op de onderbouwing:
-
Is er zorgvuldig vastgesteld dat de hulpvrager écht gedurende de looptijd van de schuldregeling geen afloscapaciteit heeft?
-
Is er sprake van een goed begeleid traject waarin wordt gewerkt aan financiële stabiliteit, waarmee zo goed mogelijk wordt voorkomen dat iemand na kwijting opnieuw in problematische schulden belandt?
Door deze elementen waar nodig te beoordelen en in gesprek te blijven met schuldhulpverleners, helpen schuldeisers problematische schulden effectief aan te pakken zonder onnodige vertragingen of kosten.
2. Uitspraak Hoge Raad: sneller duidelijkheid voor schuldeisers
De uitspraak van de Hoge Raad maakt het mogelijk dat hulpvragers die eerder al verplichtingen zijn nagekomen in de minnelijke regeling (Msnp), een kortere Wsnp-periode kunnen krijgen. Dit betekent dat schuldeisers sneller duidelijkheid kunnen krijgen over de uitkomst van schuldregelingen.
Perspectief
Voor schuldeisers is het belangrijk om te weten dat de looptijd van de Wsnp kan worden verkort als iemand in het minnelijke traject al lang genoeg heeft meegewerkt, volgens senior beleidsadviseur Karen Stoffels tijdens de sessie. Dat biedt perspectief voor alle betrokkenen. De rechter beoordeelt dit per geval, dus een goed onderbouwd dossier blijft essentieel.
Wilt u de powerpoint van de bijpraatsessie bekijken? Klik hier.
3. Sneller opschorten incassomaatregelen door komst Pauzeknop
Onlangs zijn we samen met anderen begonnen aan een brede implementatie van de aanvraag voor een incassopauze. We zetten erop in dat alle gemeenten (zodra iemand zich meldt voor schuldhulp) hiermee gaan werken.
De aanvraag voor de incassopauze loopt via het versturen van een 'kennisgeving schuldhulpverlening'. Die kennisgeving zult u als schuldeiser dus vaker gaan tegenkomen. Over het werken met de kennisgeving en de eraan verbonden incassopauze staan overigens afspraken in onze convenanten.
Lees hier een update over de voortgang van de totstandkoming van de Landelijke Pauzeknop.
Kennisgevingen versturen
Binnen de bestaande convenanten zijn over de kennisgeving al afspraken gemaakt. We gaan de komende tijd bij onze leden sterker inzetten op het gebruik ervan. Een correct gebruik van de kennisgeving heeft veel voordelen.
Door de kennisgeving eerder en frequenter te versturen, worden incassoprocessen tijdig gepauzeerd. Dit geeft de hulpvrager de nodige schuldenrust, waardoor het schuldregelingsproces efficiënter en sneller kan verlopen. Voor schuldeisers geldt dat hiermee voorkomen wordt dat er oninbare (juridische) kosten ontstaan.
4. Betere begeleiding van hulpvragers: wat doet de NVVK?
De NVVK werkt samen met VNG aan verbeterde begeleiding van hulpvragers. Zo worden ze beter voorbereid op de periode dat ze zelf hun financiën weer op orde moeten houden. ‘Schuldeisers willen weten: wordt iemand echt geholpen?’, aldus beleidsadviseur Judith van Geffen tijdens de bijpraatsessie.
Sommige schuldeisers willen exact weten welke begeleiding wordt geboden, anderen stemmen standaard in zonder veel details te willen. Van Geffen: ‘Waar nodig gaan we in gesprek om uit te leggen hoe onze leden werken.'
Alle ruimte voor feedback van schuldeisers
Goed georganiseerde begeleiding is een urgent punt voor schuldeisers, blijkt uit de bijpraatsessie. Begeleiding moet niet alleen gericht zijn op een goed verloop van de schuldregeling maar ook op het voorkomen van nieuwe schulden. Dat is een belangrijk punt van aandacht.
Van Geffen: ‘Het is belangrijk dat schuldeisers duidelijkheid krijgen over het perspectief. Waarom is er geen afloscapaciteit en waarom verwacht de schuldhulpverlener dat daar de komende 18 maanden geen verandering in zal komen? Hoe wordt de hulpvrager geholpen om ervoor te zorgen dat hij niet opnieuw betalingsachterstanden laat ontstaan?
'We stimuleren onze leden om hier maximale duidelijkheid over te verschaffen aan schuldeisers. Schuldeisers kunnen uitgaan van expertise van de schuldhulpverlener. Die weet wat hij doet. Een hulpverlener houdt het belang van schuldeisers in het oog maar past het hulpaanbod ook aan op wat de hulpvrager nodig heeft.'
Privacy beperkt gegevensdeling
'Bedenk hierbij dat schuldhulpverleners niet teveel details mogen delen met schuldeisers in verband met de privacy. Overigens merken we dat schuldeisers ook niet teveel wíllen weten. Een globale situatieschets geven kan natuurlijk wel.'
'We stimuleren onze leden om hier meer inhoud aan te geven. Heb je als schuldeiser het gevoel dat je niet goed geïnformeerd wordt? Of zie je mensen die een schuldregeling kregen weer in de problemen komen? Laat het ons weten, we werken continu aan verbetering van de begeleiding en ontvangen er graag signalen over.’
Bekijk hier de powerpoint van de online bijpraatsessie voor schuldeisers.