Wat je van elk NVVK-lid mag verwachten
NVVK Belofte
Als een hulpvrager zich meldt, hoe lang mag het dan duren voor er een eerste gesprek plaatsvindt? En hoe zorg je ervoor dat elke hulpverlener bij zijn werk uitgaat van, bijvoorbeeld, de laatste inzichten van de gedragspsychologie? Dat en meer is allemaal opgenomen in de NVVK Belofte.
Snel naar:
Schuldhulpverlening is decentraal geregeld via gemeenten waarbij er ruimte is voor maatwerk en integrale aanpak. Maar hoe zorg je ervoor dat er geen rechtsongelijkheid ontstaat tussen burgers?
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de NVVK ontwikkelden samen de Basisnorm schuldhulpverlening. De VNG heeft Bestuurlijke Uitgangspunten opgesteld. Deze uitgangspunten heeft de NVVK nader uitgewerkt, dit noemen wij de NVVK Belofte. Samen vormen de Bestuurlijke Uitgangspunten en de NVVK Belofte de Basisnorm. Wat kunnen opdrachtgevers en hulpvragers verwachten van de financiële zorg die NVVK-leden verlenen? Het zou voor een hulpvrager niet uit moeten maken in welke gemeente hij of zij aanklopt voor hulp. Overal zal volgens dezelfde uitgangspunten gewerkt worden.
1. Aanmelding zonder drempels
Dit betekent voor mij als klant dat:
- Ik weet waar ik mij moet melden voor financiële hulpverlening.
- Ik mij telefonisch, via de website of via de mail op ieder moment kan aanmelden.
- Er binnen 2 werkdagen contact met mij wordt opgenomen om binnen 10 dagen een afspraak in te plannen voor een intake.
- Ik met alle vragen over financiële problemen welkom ben, klein of groot.
- Ik geen informatie mee hoef te nemen naar het aanmeldingsgesprek.
- Ik zo nodig hulp krijg om alle informatie te verzamelen om een aanvraag te doen voor schuldhulpverlening.
2. Hulp op basis van vertrouwen
Dit betekent voor mij als klant dat:
- De gesprekken gericht zijn op het creëren van vertrouwen.
- Er begrip is voor stress met bijbehorend gedrag, en achterliggende problemen.
- Ik de ruimte krijg om fouten te maken, en als het even niet lukt, de hulpverlener mij niet in de steek laat.
3. Duidelijkheid waar je aan toe bent
Dit betekent voor mij als klant dat:
- Ik duidelijk uitgelegd krijg hoe het traject in elkaar steekt en wat ik kan verwachten.
- Ik zo nodig alle informatie op mijn eigen (taal)niveau uitgelegd krijg, in tekst of met plaatjes.
- Ik op de hoogte gehouden wordt van de voortgang van mijn traject.
4. Geen klanten buiten de boot
Dit betekent voor mij als klant dat:
- Ik nog altijd word geholpen met mijn financiële problemen, in wat voor situatie of omstandigheden ik ook verkeer.
- Als ik nog niet kan beginnen aan een schuldregeling, ik wel geholpen word alle voorbereidingen te treffen om de financiële problemen stabiel te houden.
- De financieel hulpverlener goed samenwerkt met mijn andere hulpverleners.
- Als ik andere zorgen heb de financiële hulpverlening zich inspant toch een schuldregeling op te starten.
5. Druk schuldeisers verlagen
Dit betekent voor mij als klant dat:
- De financieel hulpverlener mij zo nodig ondersteunt in het contact met schuldeisers en deurwaarders, waardoor ik minder stress heb.
- De financieel hulpverlener in het contact met de schuldeisers probeert verhoging van kosten te voorkomen.
- De financieel hulpverlener zijn uiterste best doet om problemen die direct impact hebben op mijn leefsituatie, te helpen oplossen.
- Ik, na ondertekening van een voorstel voor het krijgen van een schuldregeling, zo snel mogelijk weet of alle schuldeisers hiermee akkoord zijn.
- De financieel hulpverlener goede relaties met schuldeisers onderhoudt.
6. Zo goed mogelijk schuldenzorg vrij
Dit betekent voor mij als klant dat:
- Ik de ondersteuning en nazorg krijg die ik nodig heb, zo kort als kan, zo lang als nodig.
- Ik ook geholpen word met het veranderen van mijn gedrag en zelfredzaam zijn, zodat ik niet terugval.
- De financieel hulpverlener alle (wettelijke) middelen benut om een schuldregeling op te zetten, ook als de schuldeisers niet mee willen werken.
Om de VNG Bestuurlijke Uitgangspunten uit de Basisnorm Schuldhulpverlening te vertalen naar de uitvoering hebben we 2 werksessies georganiseerd met cliënten, schuldeisers en schuldhulpverleners. Daarnaast is het concept getoetst in 5 interviews met leden. De eindversie van het document is op 24 november 2020 voorgelegd en goedgekeurd in de Algemene Ledenvergadering.
Met de NVVK Belofte maakt de vereniging duidelijk wat iedereen van onze leden kan verwachten.
Nieuws over NVVK Belofte
-
Toeslagdienst wil terugvordering voorkomen
Attendeer hulpvragers op mogelijke verlaging huurtoeslag
5 augustus 2024
Om terugvordering te voorkomen gaat de dienst Toeslagen in een pilot 12.000 mensen aanschrijven bij wie vorig jaar huurtoeslag teruggevorderd werd. Wie niet voor 26 augustus reageert, verliest (een deel van) zijn huurtoeslag. Dat kan een flinke impact hebben op het maandbudget in de resterende maanden van dit jaar.
-
Stedin mocht heraansluiting niet weigeren
NVVK-lid krijgt na 5 jaar gelijk van College van Beroep voor het bedrijfsleven
2 augustus 2024
Eerst de rekening betalen, daarna sluiten we pas weer aan, zei netbeheerder Stedin in het najaar van 2019 tegen een gezin dat geholpen werd door NVVK-lid Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSDKRH). Vijf jaar later veroordeelt het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat beleid.
-
VVD-Kamerlid Wendy van Dijk en aankomend NVVK-directeur Ruud van den Tillaar praten mee
Bekijk docu 'Schuld en boete', inclusief nagesprek
30 juli 2024
'Je stikt erin. Van de stress word je echt depressief. Het is overleven', vertellen hulpvragers in de documentaire over schulden die KRO-NCRV woensdag 21 augustus uitzendt. In Maastricht kun je de docu op 28 augustus bekijken en aansluitend in gesprek gaan.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 3
- 4
- 5
- ...
- 63
- Volgende pagina