Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader is de basis voor hoogwaardige en effectieve financiële hulpverlening. Het helpt NVVK-leden om zich blijvend te ontwikkelen. Deelname aan de kwaliteitsaudit is voor alle leden verplicht. Hiermee borgen we samen de kwaliteit van de dienstverlening en stimuleren we verdere verbetering. 

Hier vind je het NVVK Kwaliteitskader (pdf, 311 kB).

Meer over het NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader helpt leden om in gesprek te gaan over kwaliteit en ontwikkeling. Het biedt een breed kader voor reflectie, van financiële hulpverlening tot ondersteunende en bestuurlijke processen. 

Verplichte audit

Nieuwe NVVK-leden worden bij toetreding geaudit door één van onze twee externe certificeringsorganisaties. Tijdens de audit loopt de certificeerder zeven prestatiegebieden na:

  1. Koers
  2. Leiderschap
  3. Organisatie
  4. Financiële Hulpverlening
  5. Medewerkers
  6. Samenwerking, uitbesteding en inkoop
  7. Reflecteren, verbeteren en verantwoorden

NVVK-leden doorlopen de audit bij toetreding en daarna eens per drie jaar. De audit moet zijn afgerond voordat het keurmerk verloopt. Zeven maanden daarvoor krijgt de organisatie een seintje. We raden aan om dan snel een certificeerder te selecteren. 

Meer informatie over de audit vind je op onze NVVK Audit-pagina.

Onderdeel van een breed ontwikkelplan

Het Kwaliteitskader maakt deel uit van het bredere NVVK-ontwikkelplan, samen met de NVVK Belofte en de ontwikkeling van vakmanschap. Het stimuleert leden zich continu te ontwikkelen tot experts in effectieve financiële hulpverlening.

De verplichte audit kan worden aangevuld met:

  • (interactieve) zelfscan – Geeft inzicht in processen en verbeterpunten.
  • In gesprek met’ – Dialoogsessies met andere leden om te leren van elkaar.

Hoe hiermee aan de slag?

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste hulpmiddelen om met het NVVK Kwaliteitskader te werken aan ontwikkeling en verbetering binnen je organisatie:

  • Zelfscan Kwaliteitskader NVVK - Een hulpmiddel om de kwaliteit van processen binnen je organisatie systematisch in kaart te brengen. Geeft inzicht in waar je al sterk staat en waar ruimte is voor verbetering.
  • (online) sessies en bijeenkomsten – Regelmatig organiseert de NVVK bijeenkomsten over actuele ontwikkelingen en verdieping rond kwaliteit en schuldhulpverlening. Je vindt ze in de agenda op de website.

Met het Kwaliteitskader heb je een stevig fundament in handen om je dienstverlening verder te versterken. 

Nieuws over het Kwaliteitskader

  1. roos.jpg

    NVVK prikkelt leden om zich continu te verbeteren

    Handig: 7 filmpjes die je alles vertellen over het NVVK Kwaliteitskader

    11 januari 2023

    Ons Kwaliteitskader helpt NVVK-leden hun dienstverlening voortdurend te verbeteren. De verschillende onderdelen en gereedschappen laten je ook tussen de audits door nadenken over de vraag: hoe doen we het, waarom doen we het zo en is dit het beste voor de hulpvrager? We namen 7 filmpjes op die je inzicht geven in het effect van ons Kwaliteitskader op je organisatie.

  2. NVVK-kwaliteitskader-illustratie-zonder-kader-kaal

    'Toegenomen zichtbaarheid geeft leuke en spannende gesprekken'

    Terugkijken: webinar NVVK Kwaliteitskader

    20 december 2022

    Verbetert ons nieuwe Kwaliteitskader de kwaliteit van ons werk? Zijn hulpvragers er echt mee geholpen? En welke impact heeft de nieuwe manier van auditen op de NVVK-leden? In dit webinar geven Ewald Jansen (auditor Kiwa), Myrna van Everdingen (NVVK-lid Zutphen) en Marc Mulder (ervaringsdeskundige, adviseur Movisie) antwoord op deze vragen.

  3. NVVK-kwaliteitskader-illustratie-zonder-kader-kaal

    Interactieve zelfscan helpt je bij het doorlichten van je organisatie

    Deze zelfscan brengt snel in beeld hoe jij en je collega's functioneren

    30 november 2022

    Om je voor te bereiden op de NVVK audit is er de zelfscan. Uit een recente bijeenkomst die we erover organiseerden, blijkt dat de zelfscan heel effectief is om blinde vlekken in je organisatie in kaart te brengen. We maakten het invullen makkelijker door de publicatie van een interactieve versie. Maak er gebruik van!