Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader is de basis voor hoogwaardige en effectieve financiële hulpverlening. Het helpt NVVK-leden om zich blijvend te ontwikkelen. Deelname aan de kwaliteitsaudit is voor alle leden verplicht. Hiermee borgen we samen de kwaliteit van de dienstverlening en stimuleren we verdere verbetering. 

Hier vind je het NVVK Kwaliteitskader (pdf, 311 kB).

Meer over het NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader helpt leden om in gesprek te gaan over kwaliteit en ontwikkeling. Het biedt een breed kader voor reflectie, van financiële hulpverlening tot ondersteunende en bestuurlijke processen. 

Verplichte audit

Nieuwe NVVK-leden worden bij toetreding geaudit door één van onze twee externe certificeringsorganisaties. Tijdens de audit loopt de certificeerder zeven prestatiegebieden na:

  1. Koers
  2. Leiderschap
  3. Organisatie
  4. Financiële Hulpverlening
  5. Medewerkers
  6. Samenwerking, uitbesteding en inkoop
  7. Reflecteren, verbeteren en verantwoorden

NVVK-leden doorlopen de audit bij toetreding en daarna eens per drie jaar. De audit moet zijn afgerond voordat het keurmerk verloopt. Zeven maanden daarvoor krijgt de organisatie een seintje. We raden aan om dan snel een certificeerder te selecteren. 

Meer informatie over de audit vind je op onze NVVK Audit-pagina.

Onderdeel van een breed ontwikkelplan

Het Kwaliteitskader maakt deel uit van het bredere NVVK-ontwikkelplan, samen met de NVVK Belofte en de ontwikkeling van vakmanschap. Het stimuleert leden zich continu te ontwikkelen tot experts in effectieve financiële hulpverlening.

De verplichte audit kan worden aangevuld met:

  • (interactieve) zelfscan – Geeft inzicht in processen en verbeterpunten.
  • In gesprek met’ – Dialoogsessies met andere leden om te leren van elkaar.

Hoe hiermee aan de slag?

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste hulpmiddelen om met het NVVK Kwaliteitskader te werken aan ontwikkeling en verbetering binnen je organisatie:

  • Zelfscan Kwaliteitskader NVVK - Een hulpmiddel om de kwaliteit van processen binnen je organisatie systematisch in kaart te brengen. Geeft inzicht in waar je al sterk staat en waar ruimte is voor verbetering.
  • (online) sessies en bijeenkomsten – Regelmatig organiseert de NVVK bijeenkomsten over actuele ontwikkelingen en verdieping rond kwaliteit en schuldhulpverlening. Je vindt ze in de agenda op de website.

Met het Kwaliteitskader heb je een stevig fundament in handen om je dienstverlening verder te versterken. 

Nieuws over het Kwaliteitskader

  1. nvvk-beeld-ilona-met-collega-achter-laptop.jpg

    Een nieuw Kwaliteitskader - wat vind jij ervan?

    17 september 2020

    Eind deze maand organiseren we twee bijeenkomsten waarin we graag met jou in gesprek gaan over ons nieuwe Kwaliteitskader. Meld je aan, dan kun je meepraten en meeschrijven.

  2. NVVK-kwaliteitskader-illustratie-zonder-kader-kaal

    “Zeg wat je doet, doe wat je zegt”

    10 september 2020

    “In de toekomst kijkt een auditor niet of je alle documenten op een rijtje hebt en alle processen hebt uitgewerkt. Het gaat hem erom: kan je je ambities relateren aan je prestaties? Waar sta je in de realisatie, en waar liggen kansen op verbetering?

  3. hoogspringer-randy-fath-icPQQ0r5CYU-unsplash.jpg

    Van vinkjes naar vernieuwen: het nieuwe NVVK Kwaliteitskader

    18 augustus 2020

    Een Kwaliteitskader dat stimuleert tot vernieuwing en verbetering in plaats van het afvinken van voorgeschreven processen: sinds het voorjaar van 2019 werken we als NVVK er hard aan om dat te realiseren. Hoe ver zijn we inmiddels?