Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader is de basis voor hoogwaardige en effectieve financiële hulpverlening. Het helpt NVVK-leden om zich blijvend te ontwikkelen. Deelname aan de kwaliteitsaudit is voor alle leden verplicht. Hiermee borgen we samen de kwaliteit van de dienstverlening en stimuleren we verdere verbetering. 

Hier vind je het NVVK Kwaliteitskader (pdf, 311 kB).

Meer over het NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader helpt leden om in gesprek te gaan over kwaliteit en ontwikkeling. Het biedt een breed kader voor reflectie, van financiële hulpverlening tot ondersteunende en bestuurlijke processen. 

Verplichte audit

Nieuwe NVVK-leden worden bij toetreding geaudit door één van onze twee externe certificeringsorganisaties. Tijdens de audit loopt de certificeerder zeven prestatiegebieden na:

  1. Koers
  2. Leiderschap
  3. Organisatie
  4. Financiële Hulpverlening
  5. Medewerkers
  6. Samenwerking, uitbesteding en inkoop
  7. Reflecteren, verbeteren en verantwoorden

NVVK-leden doorlopen de audit bij toetreding en daarna eens per drie jaar. De audit moet zijn afgerond voordat het keurmerk verloopt. Zeven maanden daarvoor krijgt de organisatie een seintje. We raden aan om dan snel een certificeerder te selecteren. 

Meer informatie over de audit vind je op onze NVVK Audit-pagina.

Onderdeel van een breed ontwikkelplan

Het Kwaliteitskader maakt deel uit van het bredere NVVK-ontwikkelplan, samen met de NVVK Belofte en de ontwikkeling van vakmanschap. Het stimuleert leden zich continu te ontwikkelen tot experts in effectieve financiële hulpverlening.

De verplichte audit kan worden aangevuld met:

  • (interactieve) zelfscan – Geeft inzicht in processen en verbeterpunten.
  • In gesprek met’ – Dialoogsessies met andere leden om te leren van elkaar.

Hoe hiermee aan de slag?

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste hulpmiddelen om met het NVVK Kwaliteitskader te werken aan ontwikkeling en verbetering binnen je organisatie:

  • Zelfscan Kwaliteitskader NVVK - Een hulpmiddel om de kwaliteit van processen binnen je organisatie systematisch in kaart te brengen. Geeft inzicht in waar je al sterk staat en waar ruimte is voor verbetering.
  • (online) sessies en bijeenkomsten – Regelmatig organiseert de NVVK bijeenkomsten over actuele ontwikkelingen en verdieping rond kwaliteit en schuldhulpverlening. Je vindt ze in de agenda op de website.

Met het Kwaliteitskader heb je een stevig fundament in handen om je dienstverlening verder te versterken. 

Nieuws over het Kwaliteitskader

  1. Schagen.jpg

    Onder de 100 deel 2: team Schuldhulpverlening Schagen

    Schagen regelt schuld in 100 dagen, door strak proces met vaste consulenten

    18 november 2024 Schuldregeling

    In minder dan 100 dagen een schuldregeling tot stand brengen, het kan! In een serie interviews vragen we NVVK-leden met korte doorlooptijden om tips. In Schagen is de toegang tot schuldhulp laagdrempelig. En er gaat geen tijd verloren door overdracht. 'We zitten er kort op, kunnen de casus goed regisseren en zijn heel betrokken.'

  2. NOFl.jpg

    Noardeast-Fryslân jongste lid van de NVVK

    'Trots versterkt hier taboe op schulden'

    25 oktober 2024 Nieuwe leden

    De gemeente Noardeast-Fryslân mag zich sinds deze zomer NVVK-lid noemen en heeft daar ook hard voor gewerkt. ‘Het lidmaatschap stimuleert ons om onze dienstverlening steeds verder te ontwikkelen en zo te voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen.’

  3. Aanmelden zonder drempels.jpg

    Nog 2 plekken over, meld je organisatie aan

    Dit is waarom je mee wil doen aan het gratis onderzoek naar 'klantbeleving'

    24 september 2024

    Hoe ervaren hulpvragers de ontvangst bij jouw organisatie? Voelen ze zich goed geholpen? Welke drempels zien ze? Op die vragen krijg je antwoord als je meedoet aan ons onderzoek hoe jij de NVVK Belofte aan hulpvragers inhoud geeft.