Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader is de basis voor hoogwaardige en effectieve financiële hulpverlening. Het helpt NVVK-leden om zich blijvend te ontwikkelen. Deelname aan de kwaliteitsaudit is voor alle leden verplicht. Hiermee borgen we samen de kwaliteit van de dienstverlening en stimuleren we verdere verbetering. 

Hier vind je het NVVK Kwaliteitskader (pdf, 311 kB).

Meer over het NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader helpt leden om in gesprek te gaan over kwaliteit en ontwikkeling. Het biedt een breed kader voor reflectie, van financiële hulpverlening tot ondersteunende en bestuurlijke processen. 

Verplichte audit

Nieuwe NVVK-leden worden bij toetreding geaudit door één van onze twee externe certificeringsorganisaties. Tijdens de audit loopt de certificeerder zeven prestatiegebieden na:

  1. Koers
  2. Leiderschap
  3. Organisatie
  4. Financiële Hulpverlening
  5. Medewerkers
  6. Samenwerking, uitbesteding en inkoop
  7. Reflecteren, verbeteren en verantwoorden

NVVK-leden doorlopen de audit bij toetreding en daarna eens per drie jaar. De audit moet zijn afgerond voordat het keurmerk verloopt. Zeven maanden daarvoor krijgt de organisatie een seintje. We raden aan om dan snel een certificeerder te selecteren. 

Meer informatie over de audit vind je op onze NVVK Audit-pagina.

Onderdeel van een breed ontwikkelplan

Het Kwaliteitskader maakt deel uit van het bredere NVVK-ontwikkelplan, samen met de NVVK Belofte en de ontwikkeling van vakmanschap. Het stimuleert leden zich continu te ontwikkelen tot experts in effectieve financiële hulpverlening.

De verplichte audit kan worden aangevuld met:

  • (interactieve) zelfscan – Geeft inzicht in processen en verbeterpunten.
  • In gesprek met’ – Dialoogsessies met andere leden om te leren van elkaar.

Hoe hiermee aan de slag?

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste hulpmiddelen om met het NVVK Kwaliteitskader te werken aan ontwikkeling en verbetering binnen je organisatie:

  • Zelfscan Kwaliteitskader NVVK - Een hulpmiddel om de kwaliteit van processen binnen je organisatie systematisch in kaart te brengen. Geeft inzicht in waar je al sterk staat en waar ruimte is voor verbetering.
  • (online) sessies en bijeenkomsten – Regelmatig organiseert de NVVK bijeenkomsten over actuele ontwikkelingen en verdieping rond kwaliteit en schuldhulpverlening. Je vindt ze in de agenda op de website.

Met het Kwaliteitskader heb je een stevig fundament in handen om je dienstverlening verder te versterken. 

Nieuws over het Kwaliteitskader

  1. Basisdienstverlening zonder logos 750 x 500pxanders.png

    Dataproject schuldhulpverlening: samen met gemeenten werken aan betrouwbaar landelijk beeld

    Effect schuldhulpverlening wordt inzichtelijk

    17 september 2024 DDAS

    CBS, Divosa, NVVK en VNG werken samen om data over armoede en schulden (DDAS) landelijk op een makkelijke manier in kaart te brengen. Het project is onderdeel van de Basisdienstverlening. Voor NVVK-leden betekent het dat er in 2026 een einde komt aan de jaarlijkse uitvraag van data ten bate van het NVVK-jaarverslag.

  2. cover.jpg

    NVVK: stabilisatie duurt te lang, vaker benchmarken bevordert kwaliteit

    Arbeidsinspectie legt schuldhulp onder vergrootglas

    5 juli 2024

    De uitval onder hulpvragers is te groot, en de gemeentelijke schuldhulp aan ondernemers hapert nog steeds. Dat schrijft de Arbeidsinspectie in een rapport over ‘de kwaliteitsborging, de inrichting en doeltreffendheid van de uitvoering van de schuldhulpverlening’.

  3. roos.jpg

    Het NVVK Kwaliteitskader daagt organisaties uit

    ‘Zelfevaluatie helpt om lerende organisatie te zijn’

    22 april 2024

    ‘Een audit betekent niet: streep eronder en klaar. Het is juist de bedoeling dat de organisatie in beweging blijft.’ Het NVVK Kwaliteitskader daagt leden uit om te blijven werken aan ontwikkeling. Beleidsadviseurs Joeri Eijzenbach en Liselotte Maas blikken vooruit.