Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader is de basis voor hoogwaardige en effectieve financiële hulpverlening. Het helpt NVVK-leden om zich blijvend te ontwikkelen. Deelname aan de kwaliteitsaudit is voor alle leden verplicht. Hiermee borgen we samen de kwaliteit van de dienstverlening en stimuleren we verdere verbetering. 

Hier vind je het NVVK Kwaliteitskader (pdf, 311 kB).

Meer over het NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader helpt leden om in gesprek te gaan over kwaliteit en ontwikkeling. Het biedt een breed kader voor reflectie, van financiële hulpverlening tot ondersteunende en bestuurlijke processen. 

Verplichte audit

Nieuwe NVVK-leden worden bij toetreding geaudit door één van onze twee externe certificeringsorganisaties. Tijdens de audit loopt de certificeerder zeven prestatiegebieden na:

  1. Koers
  2. Leiderschap
  3. Organisatie
  4. Financiële Hulpverlening
  5. Medewerkers
  6. Samenwerking, uitbesteding en inkoop
  7. Reflecteren, verbeteren en verantwoorden

NVVK-leden doorlopen de audit bij toetreding en daarna eens per drie jaar. De audit moet zijn afgerond voordat het keurmerk verloopt. Zeven maanden daarvoor krijgt de organisatie een seintje. We raden aan om dan snel een certificeerder te selecteren. 

Meer informatie over de audit vind je op onze NVVK Audit-pagina.

Onderdeel van een breed ontwikkelplan

Het Kwaliteitskader maakt deel uit van het bredere NVVK-ontwikkelplan, samen met de NVVK Belofte en de ontwikkeling van vakmanschap. Het stimuleert leden zich continu te ontwikkelen tot experts in effectieve financiële hulpverlening.

De verplichte audit kan worden aangevuld met:

  • (interactieve) zelfscan – Geeft inzicht in processen en verbeterpunten.
  • In gesprek met’ – Dialoogsessies met andere leden om te leren van elkaar.

Hoe hiermee aan de slag?

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste hulpmiddelen om met het NVVK Kwaliteitskader te werken aan ontwikkeling en verbetering binnen je organisatie:

  • Zelfscan Kwaliteitskader NVVK - Een hulpmiddel om de kwaliteit van processen binnen je organisatie systematisch in kaart te brengen. Geeft inzicht in waar je al sterk staat en waar ruimte is voor verbetering.
  • (online) sessies en bijeenkomsten – Regelmatig organiseert de NVVK bijeenkomsten over actuele ontwikkelingen en verdieping rond kwaliteit en schuldhulpverlening. Je vindt ze in de agenda op de website.

Met het Kwaliteitskader heb je een stevig fundament in handen om je dienstverlening verder te versterken. 

Nieuws over het Kwaliteitskader

  1. Halvering.jpg

    Begeleiding: zo kort als kan en zo lang als nodig

    Jaarplan NVVK ‘Financiële hulp in nieuwe fase’

    21 februari 2024 Sociale KredietverleningWetgevingvtlb

    Financiële hulpverlening is een nieuwe fase ingegaan nu we schulden kunnen aflossen in 18 maanden. Begeleiding ‘zo kort als kan en zo lang als nodig’ is als uitgangspunt nog belangrijker geworden. Daarom hebben we dat ook verwerkt in de titel van het jaarplan waarmee het NVVK-bureau dit jaar werkt.

  2. logo vierkant.jpg

    De NVVK verwelkomt twee nieuwe leden

    Gemeente Berg en Dal en Brezs: verschillend maar ook weer niet

    23 januari 2024 Nieuwe leden

    Op de valreep van 2023 hebben de gemeente Berg en Dal en juridisch adviesbureau Brezs de NVVK-audit met een positief resultaat afgerond, met een certificaat en het NVVK-lidmaatschap op zak gingen zij het nieuwe jaar in.

  3. Basisdienstverlening.jpg

    Welke vinkjes zijn al binnen, wat moet er nog gebeuren?

    Donderdagmiddagsessie over Basisdienstverlening: denk met ons mee

    30 november 2023

    Alle gemeenten in Nederland gaan de komende tijd na of hun Basisdienstverlening op het gebied van financiële hulp op orde is. Is de werkwijze in lijn met de nieuwe afspraken? Welke snelle verbeteringen liggen nog op invoering in jouw organisatie te wachten? We gaan erover praten in een Donderdagmiddagsessie. Je mag zelf bepalen welke vinkjes vooral aandacht verdienen. Dus meld je aan!