Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader is de basis voor hoogwaardige en effectieve financiële hulpverlening. Het helpt NVVK-leden om zich blijvend te ontwikkelen. Deelname aan de kwaliteitsaudit is voor alle leden verplicht. Hiermee borgen we samen de kwaliteit van de dienstverlening en stimuleren we verdere verbetering. 

Hier vind je het NVVK Kwaliteitskader (pdf, 311 kB).

Meer over het NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader helpt leden om in gesprek te gaan over kwaliteit en ontwikkeling. Het biedt een breed kader voor reflectie, van financiële hulpverlening tot ondersteunende en bestuurlijke processen. 

Verplichte audit

Nieuwe NVVK-leden worden bij toetreding geaudit door één van onze twee externe certificeringsorganisaties. Tijdens de audit loopt de certificeerder zeven prestatiegebieden na:

  1. Koers
  2. Leiderschap
  3. Organisatie
  4. Financiële Hulpverlening
  5. Medewerkers
  6. Samenwerking, uitbesteding en inkoop
  7. Reflecteren, verbeteren en verantwoorden

NVVK-leden doorlopen de audit bij toetreding en daarna eens per drie jaar. De audit moet zijn afgerond voordat het keurmerk verloopt. Zeven maanden daarvoor krijgt de organisatie een seintje. We raden aan om dan snel een certificeerder te selecteren. 

Meer informatie over de audit vind je op onze NVVK Audit-pagina.

Onderdeel van een breed ontwikkelplan

Het Kwaliteitskader maakt deel uit van het bredere NVVK-ontwikkelplan, samen met de NVVK Belofte en de ontwikkeling van vakmanschap. Het stimuleert leden zich continu te ontwikkelen tot experts in effectieve financiële hulpverlening.

De verplichte audit kan worden aangevuld met:

  • (interactieve) zelfscan – Geeft inzicht in processen en verbeterpunten.
  • In gesprek met’ – Dialoogsessies met andere leden om te leren van elkaar.

Hoe hiermee aan de slag?

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste hulpmiddelen om met het NVVK Kwaliteitskader te werken aan ontwikkeling en verbetering binnen je organisatie:

  • Zelfscan Kwaliteitskader NVVK - Een hulpmiddel om de kwaliteit van processen binnen je organisatie systematisch in kaart te brengen. Geeft inzicht in waar je al sterk staat en waar ruimte is voor verbetering.
  • (online) sessies en bijeenkomsten – Regelmatig organiseert de NVVK bijeenkomsten over actuele ontwikkelingen en verdieping rond kwaliteit en schuldhulpverlening. Je vindt ze in de agenda op de website.

Met het Kwaliteitskader heb je een stevig fundament in handen om je dienstverlening verder te versterken. 

Nieuws over het Kwaliteitskader

  1. logo nvvk expeditie rechthoek.jpg

    53 deelnemers, 7 gemeenten, 8 missies

    De NVVK Expeditie is vertrokken!

    29 november 2023

    Deze week vertrokken 9 teams uit 7 gemeenten met de NVVK Expeditie. De deelnemers gaan verkennen wat modern schuldregelen inhoudt. Dat doen ze de komende 14 weken in 8 missies. Via serious gaming leren ze met en van elkaar on the job.

  2. Schuldenrust.jpg

    Kwart gemeenten doet mee, rest volgt via Basisdienstverlening

    Al 5 miljoen Nederlanders kunnen profiteren van convenant Lokale overheid

    20 november 2023

    Met het convenant Lokale Overheid stroomlijnt de NVVK het proces van minnelijke schuldhulpverlening voor lokale overheden. Dit komt zowel hulpvragers als je gemeentelijke organisatie ten goede. 77 gemeenten en belastingorganisaties gingen je voor. Sluit jij ook aan?

  3. Cover rapport.jpg

    Onderzoek Berenschot in opdracht van NVVK

    'Hulpverleners staan voor uitdaging aanbod aantrekkelijker te maken'

    16 november 2023 Schuldregeling

    De financiële begeleiding van hulpvragers in een schuldregeling kent grote verschillen tussen gemeenten. Gemiddeld genomen schiet de begeleiding tekort, constateren onderzoekers van Bureau Berenschot in een rapport dat werd opgesteld in opdracht van de NVVK. Maar er is ook optimisme.